![]() |
|
|
|
![]() |
|
Record nr. | : | 00049 |
---|---|---|
Titel | : | Melktransport |
Plaats/dorp | : | Ter Aar |
Buurtschap/wijk | : | Korteraar |
Adres/locatie | : | Korteraarseweg 92 |
Datering | : | |
Bijzonderheden | : | Dagelijks haalde Herman Angenent (1910-1992) met zijn vrachtwagen de melkbussen op om ze vervolgens naar een melkfabriek te brengen. Hij reed in opdracht van de Coöperatieve Melk Centrale (later CMC/Melkunie). De CMC bepaalde naar welke fabriek de melk moest. Zo ging het o.a. in die jaren naar Breukelen, Woerden, Den Haag, Wassenaar en zelfs Rotterdam-Alexanderpolder was een bestemming die hij aandeed. Er pasten precies 6 melkbussen met een inhoud van 40 liter tussen de kleppen van de auto. Doorgaans werden er zogenaamde melkschotten over de eerste laag gelegd om alle aangeboden melk te kunnen vervoeren. Dit aanbod varieerde nogal. 's Zomers waren er de zelfkazende boeren die de hele week niet of slechts een deel van de week leverden. Een enkele boer leverde uit principe niet op zondag, maar leverde dan op maandag dubbel. En in de winter produceerden drachtige koeien een poosje niet. Als de ophaalroute gereden was ging er een touw omheen en werd naar de fabriek gereden. Hier staat hij naast zijn auto waarschijnlijk te wachten tot hij naar de losplaats kan rijden. De bussen werden in de fabriek gespoeld en gewassen, vervolgens werden ze tegen de middag (of later op de avond) weer bij de boerderijen gebracht. |
Fotograaf | : | Onbekend Disclaimer
Cultuur Historische Vereniging Ter Aar heeft haar uiterste best gedaan om de rechthebbende van het gebruikte beeldmateriaal te achterhalen.
Indien een persoon of bedrijf echter kan aantonen dat toestemming m.b.t. het gebruikte beeldmateriaal vereist was, dan verzoeken wij hem/haar om direct contact met ons op te nemen. EXIT |
Herkomst/Uitgave | : | Archief Kammeraat, Familie - Ermelo |
Rubriek | : | Bedrijven |
Subrubriek | : | Transport |
Categorie | : | Foto: z/w |
Achterkant afbeelding | : | |
Google Maps | : | |
|
||
Record aangepast: 20 april 2025